Wetgeving maakt einde aan terugdraaien kilometerstanden motorfietsen

Manipulatie met kilometerstanden bij motoren was de branche al jarenlang een doorn in het oog. Een machine waarbij de teller is teruggedraaid kan immers onveilig zijn, is duurder in aanschaf en zadelt de koper op met hogere onderhoudskosten. Ramingen gaan er van uit dat ongeveer 10 tot 20 procent van de kopers teveel betaalt voor een gebruikte motorfiets.

25592A07-0E37-4FDD-9B80-C5C846A56A51.jpeg

Schade voor kopers

De schade die dit consumenten jaarlijks oplevert bedraagt naar schatting zo’n 110 miljoen euro. RAI Vereniging heeft daarom samen met de Vereniging Aanpak Tellerfraude en  BOVAG, het ministerie van IenW verzocht om naar voorbeeld van de autobranche een systeem voor het registereren van kilomterstanden voor motorfietsen op te tuigen. Inclusief de bijbehorende producten voor de consument, zoals het RDW-Voertuigrapport. Het uiteindelijke voorstel is akkoord bevonden en de nieuwe regels gaan op 1 juli 2021 in.

Verkeersveiligheidswinst

De wetgeving bevat de verplichting van een kilometerregistratie bij alle reparatie-, onderhouds- en bandenwisselbezoeken voor alle bestaande motorfietscategorieën. Tot nu toe gold die verplichting uitsluitend bij reparaties boven de 150 euro. Daarnaast komt er een verplichte tellerstandregistratie voor motorfietsen bij o.a. de overschrijving van het kenteken.

Het terugdraaien van kilometerstanden is bij wet verboden. De strafmaat is 10.000 euro boete of een jaar celstraf.

Het is de bedoeling dat er op termijn een compleet RDW-overzicht ontstaat dat potentiële kopers en dealers betrouwbare informatie verschaft over de (kilometer)historie van motorfietsen. Het biedt kopers veel meer zekerheid over de betrouwbaarheid van hun aanschaf en niet in de laatste plaats is de verkeersveiligheid er bij gebaat.