Een motorband is een stuk techniek, dat op jouw motor is afgestemd. De juiste bandenkeuze vergt ervaring en kennis, terwijl ook de juiste montageprocedure vakmanschap vergt. Vakmanschap dat je vindt bij MotoPort en dat voor een scherpe prijs. Het kopen van een motorband lijkt eenvoudig, maar is het niet. Je zou denken, dat het voldoende is om de maat, het originele merk en standaard type band te weten. Toch komt er in de praktijk veel meer bij kijken. Bij MotoPort kan men je prima adviseren welk type band het meest geschikt is voor jouw gebruik.

Bandenservice_00

Gewicht en snelheid

Weet je het soort en type band, dan ben je er nog niet. Banden worden gemaakt voor een bepaald type motorfiets. Daarbij wordt rekening gehouden met het gewicht en de snelheid van de motor. Dat wordt met een gewichts- en snelheidscodering op de band weergegeven. Bepaalde bandenmaten zijn soms in meerdere gewichts- en snelheidsklassen leverbaar, terwijl er uiterlijk geen verschil te zien is. Een "te lichte” band op een zware fiets kan instabiliteit, gescheurde loopvlakken en klapbanden veroorzaken. Een te zware band kan op een lichte fiets een moeilijk stuurgedrag, een stug gevoel en een slechte wegligging veroorzaken. Het kan zelfs zijn dat het karakter van een motorfiets om een speciale band vraagt. Er zijn motorfietsen waarvoor motorfabrikanten een speciale band hebben ontwikkeld, met extra koordlagen en andere compounds. Die krijgen vaak een aparte code mee. Twee banden van hetzelfde merk en type, met dezelfde maat en hetzelfde profiel kunnen dus toch sterk verschillen. Het kan vreemde en zelfs gevaarlijke situaties opleveren als je de verkeerde band monteert.

Bandenservice_01

Is het kiezen van een band tegenwoordig al een wetenschap, het monteren van een band is dat helemaal. Lichtmetalen wielen kunnen beschadigen als je de banden met de verkeerde apparatuur monteert. Ook moet een monteur tegenwoordig rekening houden met een bandenspanningscontrolesysteem. De druksensoren daarvan zijn meestal aan de achterkant van het ventiel geplaatst. Deze sensoren kunnen kapot gaan of gaan lekken als je ze met het bandenapparaat raakt. Ook moeten de rubbertjes van de sensoren bij montage worden vervangen. De ventielmoer moet met het juiste aanhaalkoppel worden vastgezet, anders kunnen de sensoren breken.

Bij MotoPort kun je altijd zonder afspraak terecht voor een gratis bandencontrole.
Zowel het kiezen als het monteren van banden is vakwerk. Daarvoor kun je natuurlijk het beste naar MotoPort gaan, want daar profiteer je ook nog eens van scherpe prijzen. MotoPort immers een grote speler, die flinke aantallen banden inkoopt en daardoor gunstige tarieven kan bedingen. En daar profiteer jij als klant van, want met scherpe inkoopprijzen kun je ook scherpe verkoopprijzen bieden.

Bandenservice Montage - MotoPort

Montage & bandenspanning

Motorbanden montage is een nauwkeurig karwei. Alles wat je hiervoor nodig hebt levert MotoPort uit voorraad, van ventiel tot kleeflood. Uiteraard ben je ook welkom bij een van de vestigingen.

Controleer regelmatig de bandenspanning met een bandenspanningsmeter voor een motor. Er zijn analoge en digitale meters, het is maar net wat je voorkeur heeft. Voor de juiste spanning laat je adviseren door een MotoPort medewerker.

Motorbanden - MotoPort

Bandenprofiel

Het profiel van een band voert water af. Wanneer de band slijt, worden de profielgroeven ondieper en kunnen ze minder water verwerken. De wet schrijft een minimum profieldiepte van 1 mm voor voor motorbanden. Of de band zijn minimale profieldiepte heeft bereikt kun je zien aan de zogenaamde “Tread Wear Indicators”. Dat zijn ondiepe bruggetjes in het profiel. Is het rubber zo ver weggesleten dat het loopvlak gelijk is aan de TWI-bruggetjes, dan is de band aan vervanging toe. Soms moet het ook eerder, bijvoorbeeld wanneer de band “vierkant” is gesleten. Hij stuurt dan niet lekker meer.

Bandenservice - Slijtage

Leeftijd van de band

Een andere reden kan de leeftijd zijn. Rubber hardt na verloop van tijd uit, waardoor het minder grip biedt en er haarscheurtjes in ontstaan die de kans op lekke banden en klapbanden vergroten. Hoe oud je band is kun je zien aan de viercijferige code achter de letters “DOT” op de band: de eerste twee cijfers geven de productieweek aan, de laatste twee het productiejaar. Zijn de banden meer dan 10 jaar oud, dan zou je ze toch wel moeten vervangen. Heb je een driecijferige DOT-code met een driehoekje erachter, dan zijn de banden van voor het jaar 2000. Zonder driehoekje zijn ze nog eens een decennium ouder…

Ride-On voorkom lekkage

Voorkom lekkage

Ride-on

Een lekke band komt altijd ongelegen. Je kunt hem vaak wel plakken met een reparatiesetje, maar gemakkelijk is dat niet en je staat vaak op een ongelukkige plaats te werken, bijvoorbeeld op de vluchtstrook.

Ride-on tire protection system voorkomt lekke banden, het sealt lekke banden en balanceert de banden uit en giet je als preventief middel in de band.

Meer info

Werkplaats afspraak maken

Je band toe aan vervanging, een lek gereden of wil je gewoon meer weten? Neem dan snel contact op met de MotoPort Bandenservice.

Snelle service en vakmanschap, altijd bij jou in de buurt!

Direct werkplaats afspraak maken