Wat komt er allemaal bij kijken?

Op jouw motor afgestemd

Een motorband is een stuk techniek, dat op jouw motor is afgestemd. De juiste bandenkeuze vergt ervaring en kennis, terwijl ook de juiste montageprocedure vakmanschap vergt. Vakmanschap dat je vindt bij MotoPort en dat voor een scherpe prijs. Het kopen van een motorband lijkt eenvoudig, maar is het niet. Je zou denken, dat het voldoende is om de maat, het originele merk en standaard type band te weten. Toch komt er in de praktijk veel meer bij kijken. Bij MotoPort kan men je prima adviseren welk type band het meest geschikt is voor jouw gebruik.

De 7 Zekerheden van MotoPort
Bandenservice_00

Waarom het niet zo makkelijk is

Gewicht en snelheid

Weet je het soort en type band, dan ben je er nog niet. Banden worden gemaakt voor een bepaald type motorfiets. Daarbij wordt rekening gehouden met het gewicht en de snelheid van de motor. Dat wordt met een gewichts- en snelheidscodering op de band weergegeven. Bepaalde bandenmaten zijn soms in meerdere gewichts- en snelheidsklassen leverbaar, terwijl er uiterlijk geen verschil te zien is. Een "te lichte” band op een zware fiets kan instabiliteit, gescheurde loopvlakken en klapbanden veroorzaken. Een te zware band kan op een lichte fiets een moeilijk stuurgedrag, een stug gevoel en een slechte wegligging veroorzaken. Het kan zelfs zijn dat het karakter van een motorfiets om een speciale band vraagt. Er zijn motorfietsen waarvoor motorfabrikanten een speciale band hebben ontwikkeld, met extra koordlagen en andere compounds. Die krijgen vaak een aparte code mee. Twee banden van hetzelfde merk en type, met dezelfde maat en hetzelfde profiel kunnen dus toch sterk verschillen. Het kan vreemde en zelfs gevaarlijke situaties opleveren als je de verkeerde band monteert.

Bandenservice_01

Montage

Is het kiezen van een band tegenwoordig al een wetenschap, het monteren van een band is dat helemaal. Lichtmetalen wielen kunnen beschadigen als je de banden met de verkeerde apparatuur monteert. Ook moet een monteur tegenwoordig rekening houden met een bandenspanningscontrolesysteem. De druksensoren daarvan zijn meestal aan de achterkant van het ventiel geplaatst. Deze sensoren kunnen kapot gaan of gaan lekken als je ze met het bandenapparaat raakt. Ook moeten de rubbertjes van de sensoren bij montage worden vervangen. De ventielmoer moet met het juiste aanhaalkoppel worden vastgezet, anders kunnen de sensoren breken.

Gratis bandencontrole

Wij helpen je graag!

Bij ons kun je altijd zonder afspraak terecht voor een gratis bandencontrole bij de vestiging bij jou in de buurt!
 

Bandenservice Montage - MotoPort

Alles wat je nodig hebt

Montage & bandenspanning

Motorbanden montage is een nauwkeurig karwei. Alles wat je hiervoor nodig hebt levert MotoPort uit voorraad, van ventiel tot kleeflood. Uiteraard ben je ook welkom bij een van de vestigingen.

Tip: Controleer regelmatig je bandenspanning met een bandenspanningsmeter voor de motor.

Motorbanden - MotoPort

Tips

Bandenprofiel

Het profiel van een band voert water af. Wanneer de band slijt, worden de profielgroeven ondieper en kunnen ze minder water verwerken. De wet schrijft een minimum profieldiepte van 1 mm voor voor motorbanden. Of de band zijn minimale profieldiepte heeft bereikt kun je zien aan de zogenaamde “Tread Wear Indicators”. Dat zijn ondiepe bruggetjes in het profiel. Is het rubber zo ver weggesleten dat het loopvlak gelijk is aan de TWI-bruggetjes, dan is de band aan vervanging toe. Soms moet het ook eerder, bijvoorbeeld wanneer de band “vierkant” is gesleten. Hij stuurt dan niet lekker meer.

Bandenservice - Slijtage

Leeftijd van de band

Een andere reden kan de leeftijd zijn. Rubber hardt na verloop van tijd uit, waardoor het minder grip biedt en er haarscheurtjes in ontstaan die de kans op lekke banden en klapbanden vergroten. Hoe oud je band is kun je zien aan de viercijferige code achter de letters “DOT” op de band: de eerste twee cijfers geven de productieweek aan, de laatste twee het productiejaar. Zijn de banden meer dan 10 jaar oud, dan zou je ze toch wel moeten vervangen. Heb je een driecijferige DOT-code met een driehoekje erachter, dan zijn de banden van voor het jaar 2000. Zonder driehoekje zijn ze nog eens een decennium ouder…

Simplyride 2

Bridgestone bandenpechgarantie

Voor motorrijders staat een lekke band bovenaan in de top tien van ergernissen. In tegenstelling tot bij een auto, tover je natuurlijk niet even een reserveband tevoorschijn. Dus je bent in een klap gedegradeerd van de snelste tot de langzaamste verkeersdeelnemer. Maar los van het gedoe om je motor of wiel bij je dealer te krijgen heeft het ook nog eens vervelende financiële consequenties. En zeker wanneer je net nieuwe banden hebt gekocht -en je zal zien dat je juist dán lek rijdt- kan een lekke band ook flink in de papieren gaan lopen. Lees meer >>>

Makkelijk en snel

Werkplaats afspraak maken

Je band toe aan vervanging, een lek gereden of wil je gewoon meer weten? Neem dan snel contact op met de MotoPort Bandenservice.

Snelle service en vakmanschap, altijd bij jou in de buurt!

Direct werkplaats afspraak maken