Tip-van-Prof-bepakking

Op vakentie: let op de gewichtsverdelig

Verdeel het gewicht bijvoorbeeld over een tanktas en een tas achterop. En bedenk dat de hoogte van het zwaartepunt invloed heeft op het stuurgedrag. Dus liever twee zadeltassen naast de motor en een kleine tas erbovenop, dan een grote tas die overal bovenuit torent. Verder is het natuurlijk belangrijk dat de bagage droog blijft, ook als het een keer regent. De tassen van SW Motech worden daarom nagenoeg allemaal geleverd met waterdichte hoezen. Leg je er dan de Dane bagagerol met rolsluiting op, dan weet je zeker dat al je spullen droog overkomen. Het unieke ontluchtingsventiel laat na het sluiten de overtollige lucht uit de tas. Zet de roltas bij voorkeur vast met een spin, want spanriemen gaan losser zitten als de bagage inklinkt. Let wel op met de haken van een spin, ze kunnen je lakwerk beschadigen. Tape het kontje desnoods in met klussentape om schade te voorkomen.

Bezine-Website

Superplus E5 is beter en goedkoper

PROBLEEM: E10 brandstof. De bio-ethanol in de E10 komt uit koolzaadvelden waarvoor regenwoud wordt gekapt. Het mag dan hernieuwbare energie zijn, toch is het middel hierdoor erger dan de kwaal, temeer daar E10 ook erg slecht is voor je motor. Dat komt omdat ethanol water aantrekt. Dat geeft allerlei vervuiling door gomvorming en afbraak van benzinedeeltjes, met verstopte sproeiers en injectoren en roestvorming in je tank tot gevolg. Motoren die langer dan zes weken stil staan krijgen al problemen, een motor die met E10 overwintert is zelfs vaak niet meer te starten.

OPLOSSING: Tanken lijkt zo logisch. Je kiest Euro 95-E10, of Superplus 98-E5. E10 betekent dat er tussen de 5 en 10% ethanol in moet zitten. E5 MAG tot 5% ethanol bevatten. De praktijk wijst anders uit, want geen van de grote benzinemaatschappijen voegt ethanol aan de Superplus-benzine toe. Het is dus E0, maar heet dus toch E5.  De meeste motoren kunnen overigens prima op E10 rijden. De verbrandingswaarde van E10 is lager en de motor loopt er rauwer op. Hierdoor is het brandstofverbruik op E10 in de dagelijkse praktijk vaak 15-17% hoger dan met Superplus 98-E5. En je motor loopt ook zuiniger op E5.

Bij stalling langer dan zes weken kan E10 echter problemen opleveren, omdat deze brandstof door de ethanol sterk veroudert. Dit voorkom je door bij stalling Forté Moto Power I en II aan de benzine toe te voegen, dat zorgt voor stabilisatie.

SW-Motech Yukon WP - MotoPort.nl

MotoPort tipt

Houd je spullen droog

PROBLEEM: Veel zadeltassen zijn niet waterdicht. Koffers in principe wel, totdat je ze té vol doet. Dan kunnen ze gaan kieren en dringt er toch water in je bagage door. Dat is funest voor elektronica zoals laptops, tablets of fototoestellen. Om nog maar te zwijgen om in je hotel aan te komen met een tas vol doorweekte kleren.

OPLOSSING: We hebben in ons assortiment diverse bagageoplossingen die 100% waterdicht zijn. Waaronder stevige roltassen met rolsluiting en een groot aantal waterdichte zadeltassen. Ook vind je er hele handige drybags voor op het kontje van je motor. Er zijn zelfs waterdichte tanktassen, zoals de Yukon WP. Mocht je al niet-waterdichte tassen hebben of de spullen in je koffers extra willen beschermen, dan kun je je spullen ook in Kriega Pack Liners doen. Dat zijn dunne waterdichte roltassen die je als binnentas gebruikt. Meer weten? Kijk in de webshop of ga naar je dichtstbijzijnde vestiging. Daar kunnen ze je er alles over vertellen.

Meer proftips

 

Laat je accu even doormeten

Hoewel je het aan de buitenkant niet ziet, slijten accu’s door het gebruik. Tijdens het ontladen ontstaat er loodsulfaat op de platen en bij het laden wordt dat teruggevormd tot lood en loodoxide. Dat lukt echter nooit 100%. Een steeds groter deel van de accuplaten wordt daardoor inactief. Lees meer

"Voorkom zadelpijn."

Bert - MotoPort Breda
"De zomer is de tijd voor lange reizen naar mooie bestemmingen. Voorwaarde is wel dat je comfortabel in het zadel zit. Dat begint bij goede onderkleding: katoen neemt vocht op en vochtig ondergoed gaat irriteren. - Lees meer

“…Vervang je lampen preventief ”

Erik - MotoPort Leek
Het merendeel van de motoren ‘op de weg’ is nog altijd uitgerust met gloeilampen. In de koplampen is dat meestal halogeen, in de andere lichten zitten nog gewone gloeilampen. - Lees meer

"Tanktas: handig en waterdicht."

Rob - MotoPort Hillegom
"Tanktassen zijn er te kust en te keur. Veel tanktassen zijn prachtig van vorm, maar niet waterdicht, zodat je alles wat niet nat mag worden in plastic moet verpakken. Dane heeft daarvoor een uitstekend alternatief; de Karby tanktas.  - Lees meer

"Controleer je stallingsvoorwaarden"

Mark - MotoPort Leeuwarden

Veel mensen zetten hun motor’s vanaf de herfst op stal, in de schuur, bij een kennis, bij een vestiging van MotoPort of bij een opslagbedrijf zoals Allsafe. Je gaat ervan uit dat de motor dan veilig staat en dat hij anders goed verzekerd is. Maar is dat ook zo? Verzekeringsmaatschappijen hanteren verschillende stallingsvoorwaarden voor thuis, binnen of buiten, inpandige of vrijstaande schuren of garages en voor "elders". Lees meer

“Bescherm je motor tegen pekel …”

Rutger - MotoPort Hengelo

In de zomer wordt zout gestrooid tegen smeltend asfalt, in de winter tegen gladheid. Dat is wel zo veilig, maar minder fijn voor je motor. Zout – en zeker zout water – is erg corrosief. Het tast metalen aan. Wil je ’s winters doorrijden, prepareer je motor dan goed. Spuit het motorblok in met Xeramic siliconenspray of Muc-Off Silicone Shine, dat beschermt en voorkomt aanhechting van vuil. Lees meer