The Power of Dreams

Aan het begin van de jaren zestig maakte Honda motorrijden in de States sociaal aanvaardbaar met de presentatie van de Super Cub en de slogan ‘You meet the nicest people on a Honda’. Harley-Davidson, nam aanstoot aan de Honda-campagne, omdat ze impliceerde dat Harley-rijders geen ‘nice people’ zouden zijn. Dat was indertijd echt een imagoprobleem voor Harley. Soïchiro Honda was daarbij een gedreven technicus en perfectionist. Nu is Honda de grootste motorfietsfabrikant ter wereld. En de ‘Cubs’ zijn intussen de meest geproduceerde motorfietsjes aller tijden. Er zijn er nu 100.000.000 van gemaakt. En de legendarische Honda CB 750 viercilinder die de motorwereld in 1969 schokte betekende het eind van de Britse motorfiets industrie en werd ‘de motor van de eeuw’ in alweer de vorige eeuw.

De volgende MotoPort vestigingen zijn Honda dealer

Honda motor kopen?

Honda fabriek Atessa - MotoPort.nl

Honda Historie

Honda werd 24 september 1948 opgericht in Hamamatsu in Japan en groeide al snel uit tot een van de grootste motor leveranciers ter wereld. In 1962 werd de eerste fabriek in Europa opgericht, in Aalst. In 1971 werd de eerste productie- eenheid opgestart in Atessa, Italië, waar heel veel verschillende modellen gebouwd werden. Momenteel worden de Forza 125, 250, 350, de SH125, 150, 350, ADV350 en CB125F aan de Adriatische kust gebouwd. Jaarlijks worden er maar liefst 100.000 lichte Honda’s geproduceerd. Momenteel zijn dat vooral lichte modellen tot 350 cc, maar in het verleden werden ook zwaardere motoren uit het Honda gamma in Atessa gebouwd.

Mocht je ooit in de buurt zijn, dan kan voor de echte die-hard een bezoekje aan deze Italiaanse fabriek niet ontbreken. Aanschouw het productieproces van A tot Z, waarbij een minimumbezetting van 600 werknemers aan het werk zijn. Op de drukste momenten kunnen er zelfs 900 mensen aanwezig zijn! Dat is meteen ook één van de redenen waarom Honda investeert in technische scholen in de omgeving. Honda heeft in zijn 51-jarige aanwezigheid een sterke band met de lokale gemeenschap opgebouwd. Tegelijkertijd produceren ze modellen die absolute verkooptoppers zijn in heel Europa en zelfs de rest van de wereld.

Ware cultmachines

Het merk is nu zo ingevoerd dat de soortnaam voor motorfietsen, in bijvoorbeeld Indonesië, ‘Honda’ is. Vandaag de dag heeft Honda zoveel modellen dat er bijna maatwerk voor elke motorliefhebber in elk motor segment geleverd kan worden. En waar er vroeger door testers wel eens werd geklaagd over het ‘gebrek aan karakter’ van de Honda’s van toen, daar weten we nu dat die stumpers er gewoon nog niet aan gewend waren dat een motorfiets volkomen probleemloos en zonder nukken kon zijn. Het huidige aanbod ligt tussen ‘uiterst praktisch’ en ‘absolute toptechniek op mechanisch en elektronisch vlak. En binnen dat aanbod zijn Honda’s ultieme toermachines, de Gold Wings, ware cultmachines waarmee de eigenaars eenzelfde soort binding hebben als Harley-Davidson eigenaars met hun machines.