21295-Piaggio scooters - MotoPort

In 1884 opgericht door de dan twintigjarige Rinaldo Piaggio en tot aan de 2e Wereldoorlog o.a. bezig geweest met de inrichting van de luxe zeeschepen, stoomaangedreven zaagmachines, spoorrijtuigen motorboten en zelfs vliegtuigen. Belangrijkste door Piaggio in die tijd geïntroduceerde vernieuwing was de drukcabine voor vliegtuigen.

In 1946 werd de eerste scooter gebouwd, die vanwege zijn zachte gezoem en slanke taille Vespa (wesp) genoemd werd. Er zijn wereldwijd meer dan 15 miljoen Vespa's verkocht. Op basis van de Vespa werd een driewielige bestelwagen ontwikkeld waarvan in 1948 de eerste modellen op de markt kwamen onder de naam Ape, wat in het Italiaans bij betekent. Vanaf 1958 produceerde Piaggio ook auto's. Hoewel deze redelijk verkochten in Frankrijk en Duitsland was met name het veel grotere Fiat bang een deel van de markt voor kleinere gezinsauto's te verliezen aan Piaggio. In 1959 werd dit geschil op zeer Italiaanse wijze opgelost door een huwelijk tussen een dochter van de Piaggio-familie en een lid van de Fiat-familie Agnelli. Later zou Piaggio volledig worden opgenomen in de Fiat-groep, maar maakte zich daar eind jaren 90 weer van los. Sindsdien is het bedrijf zelfstandig gebleven. Later zijn tal van bedrijven overgenomen en momenteel behoren naast Piaggio en Vespa ook Gilera, Derbi, Aprilia en Puch tot het Piaggio-concern en bezit men aandelen in MV Agusta.

Op dit moment is Piaggio de belangrijkste producent van scooters alsmede een van de belangrijkste motorfietsfabrikanten. Het opvallendste model is de MP3, die driewielige motorscooter die ook met autorijbewijs B (auto) bereden mag worden.