gebruikte motoren

De registraties van elektrisch aangedreven motorfietsen verdubbelden in de eerste drie kwartalen van 2022 ten opzichte van een jaar eerder, tot 336 stuks. In totaal telt Nederland nu 1.434 elektrische motoren; twee keer zoveel als op 1 januari 2020. Fabrikanten gaan steeds meer emissieloze motorfietsen op de markt brengen, niet alleen met batterij-elektrische aandrijving maar ook aangedreven door waterstof bijvoorbeeld.

Woon-werkverkeer
Ruim anderhalf miljoen Nederlanders zijn in het bezit van een motorrijbewijs; toch heeft slechts de helft daarvan een eigen motorfiets. Sinds het begin van de coronapandemie schaffen meer mensen toch een eigen motor aan, mede vanwege de beperkingen in het openbaar vervoer en voor recreatieve doeleinden. Daarnaast blijkt het voor velen een ideaal vervoermiddel voor woon-werkverkeer, vooral nu de filedruk en parkeerproblemen weer toenemen. Door de zachte winters van de afgelopen jaren vormen de weersomstandigheden nauwelijks nog een belemmering om de motorfiets vrijwel dagelijks te gebruiken.

De meest geregistreerde motormerken in 2022 tot en met september waren:

  1. Yamaha met 2.002 registraties en 14,8% marktaandeel (MAD)
  2. Kawasaki 1.759 stuks - 13,0% MAD
  3. BMW 1.695 stuks - 12,5% MAD
  4. Honda 1.611 stusks - 11,9% MAD
  5. Suzuki 943 stuks - 7,0% MAD

De meest voorkomende motormerken in Nederland op 1 oktober 2022:

  1. Honda met 167.875 - 21,2% MAD
  2. Yamaha 125.082 stuks - 15,8% MAD
  3. BMW (99.023 stuks - 12,5% MAD
  4. Suzuki 93.907 stuks - 11,8% MAD
  5. Kawasaki 74.444 stuks - 9,4 MAD