28 oktober 2025
YAMAHA XSR900 GP
De XSR900 GP is ontworpen om herinneringen aan het gouden tijdperk op te roepen en is de ultieme mix van de racestijl uit het verleden, gecombineerd met de allernieuwste, geavanceerde technologie om een opwindende rit te bieden die de zintuigen op ongeëvenaarde wijze prikkelt.
Met een uiterlijk dat doet denken aan de YZR500 waarmee iconische Yamaha-racers in de jaren 80 en 90 naar de overwinning reden, is de XSR900 GP een eerbetoon aan het race-erfgoed van Yamaha zoals nog nooit eerder is gezien. De op de YZR Grand Prix-racemotorfiets geïnspireerde voorkuip en het gewelfde zadel roepen herinneringen op aan het gouden tijdperk van Grand Prix-races, een waar eerbetoon aan enkele van de meest iconische racemotorfietsen uit het verleden van Yamaha.
Opvallend ontwerp dat doet denken aan Grand Prix-racers uit de jaren 80 en 90
De XSR900 GP heeft een bovenkuip die doet denken aan de 'Golden Era' van de Grand Prix-racerij in de jaren 1980. De kuipwerk in combinatie met de afzonderlijke handbeschermers bieden niet alleen de vibes van de YZR500, maar het verhoogde aerodynamische effect verhoogt tevens de topsnelheid en acceleratie. Daarnaast maakt een bijpassende zadelhoes op het duozadel de racer-look compleet met een hoekige achterkant in de stijl van de jaren 80.
5-inch TFT-kleurenscherm met connectiviteit
Hoogwaardige, volledig instelbare KYB-wielophanging voor en achter
In lijn met de mantra van het combineren van de stijl van weleer met moderne technologie, beschikt de XSR900 GP over de nieuwste veringstechnologie, waaronder een volledig instelbare upside-down KYB- voorvork en een link-type achterwielophanging, die beide zijn geoptimaliseerd voor een beter rijgedrag om tegemoet te komen aan de sportieve rijstijl.
Riser clip op het stuur boven de bovenste vorkbrug voor sportief rijden en comfort op de weg
Om een sportieve rijstijl te bieden die past bij zijn op races geïnspireerd ontwerp, heeft de XSR900 GP een clip-on stuurverhoger dat boven de bovenste kroonplaat is bevestigd. Hierdoor zit de rijder verder naar voren op de machine, waardoor de belasting op de voorkant toeneemt en hij het preciezere gevoel krijgt dat hij verwacht van een machine in
racestijl, maar met voldoende comfort voor rijden op de weg.
Deltabox-stijl chassis
Op de jaren 80 geïnspireerd hoofdzadel, nieuwe zijpanelen en afneembare zadelhoes
Cruise control, derde generatie quickshifter en A&S koppeling
Geniet van een verbeterde rijervaring dankzij de nieuwste Yamaha-technologie, waaronder de derde generatie quickshifter die koppelingsloos schakelen mogelijk maakt bij zowel opschakelen onder het accelereren als terugschakelen. Cruise control is standaard ingebouwd en wordt bediend met de intuïtieve schakelaar om het rijden van langere afstanden te vereenvoudigen, terwijl de A&S-koppeling (Assist and Slipper) de motorfiets stabiel houdt tijdens sportief rijden.
Geavanceerd 890 cc EU5+ CP3-motorblok met hoog koppel
Het 890 cc CP3-motorblok met hoog koppel en het lichte en wendbare chassis in Deltabox-stijl zijn perfect voor de sportievere rijhouding van de XSR900 GP. De akoestische harmonie van het geluid van het driecilindermotorblok versterkt het gevoel van acceleratie bij elke draai aan de gashendel en biedt de sportiefste rijervaring van de CP3-serie.