MotorProftips---MotoPort

Jaivy - MotoPort Uithoorn

“ Vervang je lampjes preventief”

Bij de rijles heb je geleerd dat je je verlichting elke keer moet controleren voordat je gaat rijden. In de praktijk doet lang niet iedereen dat. Een conventionele gloeilamp kan onderweg kapot gaan. Tijdens het gloeien verdampen namelijk deeltjes van de gloeidraad en wordt dus steeds dunner als hij gloeit. Hij zal dus meestal tijdens het rijden breken. En dan sta je in het donker bij een benzinestation te prutsen. Het is daarom de overweging waard om de lampen die veel branden, zoals het dimlicht en het achterlicht, elke twee of drie jaar preventief te vervangen. Dan kun je gelijk aan een upgrade denken: er zijn namelijk lampen die een beter zichtbare lichtkleur geven of lampen die door een beter filament een hogere lichtopbrengst bieden. Dan zie je niet alleen beter, maar word je ook beter gezien! Daarnaast zijn er lampen die minder snel breken, handig op motoren die veel last hebben van trillingen. Mogelijkheden te over. Wil je helemaal goed zicht, dan zijn er ook nog extra verstralers en mistlampen in de handel, tegenwoordig zelfs met felle LED-techniek. Bij MotoPort laten we graag zien wat er allemaal mogelijk is!

MotorProftips---Marvin-MotoPort-Rockanje

Marvin - MotoPort Rockanje

"Neem je slot veilig mee"

De ruimte die je bij oudere motoren vaak onder het zadel vond, wordt tegenwoordig opgevuld met laag doorlopende tanks, ABS-units en ECU’s. Daarnaast is de ruimte boven het motorblok tegenwoordig nodig voor een efficiëntere luchtstroming en willen fabrikanten ook het zwaartepunt laag houden. Bovendien zitten moderne motoren stampvol met elektronica en veiligheidssystemen. Nu eisen verzekeringsmaatschappijen vaak een recent, ART4-gekeurd slot. Recent, want het ART-keurmerk verloopt na een paar jaar. De vraag is echter, waar laat je dat slot? Want zo’n klomp ijzer in je rugzak meenemen is geen optie. Het is niet alleen oncomfortabel, maar ook enorm gevaarlijk. Bij MotoPort hebben we voor diverse sloten houders, waarmee je ze aan het frame van je motor kunt bevestigingen. Past dat niet op jouw motor of op jouw slot, dan hebben we eventueel tailpacks, waarmee je wat bagage op de duopzitplaats kunt vastzetten. Kom langs, dan laten we je graag de mogelijkheden zien en kunnen we gelijk zien of je slot nog aan de huidige ART-norm voldoet. Denk dan gelijk aan een flesje Abus grafietolie om je slot te smeren. Dan gaat je slot gemakkelijker open en dicht, ook als het vriest…

MotoProftips---Jacques-MotoPort-Wormerveer

Jacques - MotoPort Wormerveer

“Doe een post-vakantiecheck”

Hoeveel kilometer heb jij deze zomer gereden? Vakantiegangers leggen vaak vele duizenden kilometers af, soms onder intensieve omstandigheden. Vaak is het heet weer, je rijdt met zware bagage of duo, of je rijdt in de bergen. Dan is het verstandig om in het najaar een keer goed om je motor heen te lopen. Hoe is het profiel van de banden, hangt de ketting niet slap, is de koelvloeistof nog op peil en staat de olie nog tussen minimum en maximum? Hoe is het gesteld met het niveau
van de remvloeistof? Is die laag, dan niet zomaar bijvullen: het kan komen doordat de remblokken versleten zijn.

Heb je er zelf geen kijk op? Rijdt dan even langs bij MotoPort. Daar lopen we graag even met je om de motor om te kijken of alles ok is. Loopt het seizoen voor jou ten einde of zit je tegen een beurt aan? Overweeg dan om meteen gebruik te maken van de MotoPort Winterbeurt actie. Dan is je motor gelijk klaar voor de winter of het volgende motorseizoen!

Meer proftips

“Bluetooth moet up-to-date zijn”

Peter - MotoPort Leeuwarden
"Als je vroeger gebruik maakte van een communicatiesysteem, was je helmset met een kabel met de motor verbonden. Tegenwoordig gebruiken communicatiesystemen en navigatiesystemen bluetooth, zodat je geen last meer hebt van die lastige en soms storingsgevoelige kabels." - Lees meer