Jeroen---MotoPort-Almere-LR

Jeroen - MotoPort Almere

"Zorg voor een geladen accu"

Als je een motorfiets niet gebruikt, ontlaadt de accu langzaam. Dat komt omdat een moderne motor altijd iets stroom verbruikt, zeker als de motor ook nog een alarmsysteem heeft. En zelfs een oude motor heeft er last van, want accu’s hebben last van "zelfontlading". Als je de motor langere tijd niet gebruikt kun je hem dus beter aan een goede onderhoudslader leggen. Met nadruk op "goede", want er zijn er ook die je accu kapot laden. Bij MotoPort vind je daarom de kwalitatief hoogwaardige laders van Optimate. Daar zijn verschillende soorten van. De Optimate 3 en 4 zijn voor gewone en AGM accu's van "conventionele" motoren. De Optimate 5 ook, maar dan voor wat grotere accu's, De Optimate 4 Canbus is speciaal bedoeld voor accu's van motoren die met CAN-BUS zijn uitgerust, omdat die motoren de laadstroom van gewone laders kunnen "blokkeren". Dan heeft Optimate ook nog een aparte lader voor Lithium accu's. Bij MotoPort kunnen ze je er meer over vertellen en eventueel zelfs een laadstekker op je motor monteren, zodat je de lader gemakkelijk aan kunt sluiten

MPZelhem- Collin

Collin Engbers - MotoPort Zelhem

Veilig remmen met verse remvloeistof

Op vakantie rijd je vaak met meer gewicht dan normaal. Je hebt je motor volgepakt met bagage en rijdt soms zelfs met passagier. Dat vergt veel van de remmen, zeker als je in de bergen rijdt. De remklauwen kunnen daardoor erg heet worden, waardoor ook de remvloeistof in de klauw erg heet wordt. Dat is geen punt als de remvloeistof vers is, maar wel als deze een paar jaar oud is. Remvloeistof is geen olie, maar een vloeistof gebaseerd op glycolen. Die hebben als nadeel dat ze water aantrekken. Dat komt via ontluchtingsgaatjes, via de wielremcilinders en door de toch enigszins poreuze remslangen langzaam in de vloeistof terecht. Water heeft als vervelende eigenschap dat het kookt bij 100 graden. Daardoor kan het verdampen als de remvloeistof heet wordt. De gasbellen, die dan ontstaan, drukken de remvloeistof uit de leidingen. Wanneer je dan remt, gebeurt er niets, want waterdamp is samendrukbaar. MotoPort vervangt de remvloeistof daarom minimaal elke twee jaar bij een onderhoudsbeurt. Heeft jouw motor al lang geen echte 'MotoPort'beurt gehad, ga dan even bij MotoPort langs. Daar kunnen ze je remvloeistof vervangen en je motor gelijk even nalopen voor de mooie nazomer ritten en herfst die er weer aankomt.

Maak hier direct een afspraak met de werkplaats
Ruud - MotoPort Veldhoven

Ruud - MotoPort Veldhoven

Voorkom diefstal

Uit cijfers blijkt dat de laatste jaren steeds minder jonge worden motoren ontvreemd. Dat komt omdat moderne motoren een elektronische startblokkering hebben. Bij sommige motoren gaan er zelfs ‘alarmbellen’ af als een werkplaats een gestolen exemplaar aan de diagnosekast hangt. Het wordt dieven dus minder gemakkelijk gemaakt. Daar kun je zelf ook aan bijdragen zoals een goed slot gebruiken. De verzekering vraagt meestal een ART 4 gekeurd slot. Het beste is een slot waarmee je de motor aan een ‘aard of nagelvast’ voorwerp vast kunt zetten. Daarvoor levert MotoPort ook grondankers. Let wel op dat een ART keur verloopt, als je een nieuwe motor koopt, eist de verzekering een ‘verse’ ART. Dat is ook verstandiger, want dieven verzinnen steeds betere lockpick-methoden, slotenfabrikanten maken steeds moeilijker te kraken sloten. Het is dus niet zo gek om af en toe te upgraden. En als de motor toch wordt gestolen hebben we ook een oplossing: met de MoniMoto GPS tracker krijg je een bericht als je motor wordt verplaatst. Via de MoniMoto App (te downloaden via Google Play store en Apple App store) kun je hem altijd terugvinden. Bij MotoPort kunnen ze je er meer over vertellen!

Meer proftips

“Ketting goed smeren”

Adri - MotoPort Rockanje
"Bij het smeren van een ketting moet je het kettingvet niet alleen op de juiste plek aan brengen, maar ook op de juiste manier. Kettingspray is kettingvet met een verdunner erin. Die verdunner zorgt dat het goed uit de spuitbus komt en dat het goed in de kieren van je ketting loopt." - Lees meer

“Bluetooth moet up-to-date zijn”

Peter - MotoPort Leeuwarden
"Als je vroeger gebruik maakte van een communicatiesysteem, was je helmset met een kabel met de motor verbonden. Tegenwoordig gebruiken communicatiesystemen en navigatiesystemen bluetooth, zodat je geen last meer hebt van die lastige en soms storingsgevoelige kabels." - Lees meer

“Doe een post-vakantiecheck”

Frits - MotoPort Wormerveer
Hoeveel kilometer heb jij deze zomer gereden? Vakantiegangers leggen vaak vele duizenden kilometers af, soms onder intensieve omstandigheden. Vaak is het heet weer, je rijdt met zware bagage of duo, of je rijdt in de bergen. Dan is het verstandig om in het najaar een keer goed om je motor heen te lopen. - Lees meer

"Controleer regelmatig je banden."

Marcel - MotoPort Leek
Nu je met het mooie weer waarschijnlijk vaker en misschien ook meer en langer op de motor zit, is het belangrijk dat je banden goed in orde zijn. Denk maar eens aan de juiste profieldiepte. Het wettelijk minimum is 1 mm, maar onder de 2 mm wordt de kans op aquaplaning beduidend groter. - Lees meer

“Accu opladen moet soms anders”

Simon - MotoPort Wormerveer
Veel motorrijders hebben na de winterstalling last van een ‘lege’ accu. Dat kun je natuurlijk voorkomen door de accu aan een goede onderhoudslader te leggen. Veel mensen doen dat niet omdat ze het eng vinden of omdat ze geen stalling met een stopcontact hebben. - Lees meer

 

"Neem je slot veilig mee"

Marvin - MotoPort Rockanje
Nu eisen verzekeringsmaatschappijen vaak een recent, ART4-gekeurd slot. Recent, want het ART-keurmerk verloopt na een paar jaar. De vraag is echter, waar laat je dat slot? Want zo’n klomp ijzer in je rugzak meenemen is geen optie.- Lees meer

"Vervang je lampjes preventief"

Peter - MotoPort Almere
"...Tijdens het gloeien verdampen namelijk deeltjes van de gloeidraad en wordt dus steeds dunner als hij gloeit. Hij zal dus meestal tijdens het rijden breken. En dan sta je in het donker bij een benzinestation te prutsen. Het is daarom de overweging waard om de lampen die veel branden, zoals het dimlicht en het achterlicht, elke twee of drie jaar preventief te vervangen...". - Lees meer

"Controleer de stallingsvoorwaarden"

Mark - MotoPort Hengelo
"Veel mensen zetten hun motor ‘s winters op stal. In de schuur, bij een kennis, bij een MotoPort vestiging of bij een opslagbedrijf als Shurgard. Je gaat ervan uit dat de motor dan veilig staat en dat hij anders goed verzekerd is. Maar is dat ook zo?"- Lees meer

"Kijk je motor goed na..."

Marco - MotoPort Goes
"Rust roest, zeggen ze. Nu is roest niet altijd het probleem wanneer je je motor langer stilzet, maar er zijn andere zaken die na verloop van tijd ‘aftakelen’. Rubber is niet 100% luchtdicht, dus je bandenspanning zal na de winter weer op peil moeten worden gebracht."- Lees meer

"Navigatiesystemen kunnen steeds meer"

Sebastiaan - MotoPort Zelhem
Navigatiesystemen zijn de laatste jaren sterk doorontwikkeld. Ze kunnen toeristische, bochtige of heuvelachtige routes zoeken, tankstops voorstellen en bieden vaak een kruispunt- en een 3D rijbaan assistent. Daarbij krijg je duidelijk in beeld welke afslag je moet nemen, zodat je bijna niet meer fout kunt rijden. Verder zijn veel navigatiesystemen nu “connected". - Lees meer