Benzine

MotoPort Tipt

Superplus E5 is beter en goedkoper

PROBLEEM: E10 brandstof. De bio-ethanol in de E10 komt uit koolzaadvelden waarvoor regenwoud wordt gekapt. Het mag dan hernieuwbare energie zijn, toch is het middel hierdoor erger dan de kwaal, temeer daar E10 ook erg slecht is voor je motor. Dat komt omdat ethanol water aantrekt. Dat geeft allerlei vervuiling door gomvorming en afbraak van benzinedeeltjes, met verstopte sproeiers en injectoren en roestvorming in je tank tot gevolg. Motoren die langer dan zes weken stil staan krijgen al problemen, een motor die met E10 overwintert is zelfs vaak niet meer te starten.

OPLOSSING: Tanken lijkt zo logisch. Je kiest Euro 95-E10, of Superplus 98-E5. E10 betekent dat er tussen de 5 en 10% ethanol in moet zitten. E5 MAG tot 5% ethanol bevatten. De praktijk wijst anders uit, want geen van de grote benzinemaatschappijen voegt ethanol aan de Superplus-benzine toe. Het is dus E0, maar heet dus toch E5.  De meeste motoren kunnen overigens prima op E10 rijden. De verbrandingswaarde van E10 is lager en de motor loopt er rauwer op. Hierdoor is het brandstofverbruik op E10 in de dagelijkse praktijk vaak 15-17% hoger dan met Superplus 98-E5. En je motor loopt ook zuiniger op E5.

Bij stalling langer dan zes weken kan E10 echter problemen opleveren, omdat deze brandstof door de ethanol sterk veroudert. Dit voorkom je door bij stalling Forté Moto Power I en II aan de benzine toe te voegen, dat zorgt voor stabilisatie.