Adri - MotoPort Rockanje

Adri - MotoPort Rockanje

“Ketting goed smeren”

Bij het smeren van een ketting moet je het kettingvet niet alleen op de juiste plek aan brengen, maar ook op de juiste manier. Kettingspray is kettingvet met een verdunner erin. Die verdunner zorgt dat het goed uit de spuitbus komt en dat het goed in de kieren van je ketting loopt. Daardoor slingert het echter ook snel van je ketting af als je meteen gaat rijden. Je kunt dus het beste smeren na een flinke rit, als de ketting warm is. De verdunner verdampt dan snel zodat er een kleverige vetlaag achterblijft, die niet afslingert. Spuit de spray niet tegen de zijkant van de ketting, maar in de ketting, tussen de rollen en de schakels in. De spray moet achter de rollen kunnen vloeien. De eigenlijke pen/bus verbinding, waarop de ketting scharniert, kun je niet smeren, die is met een o-ring geseald. Het is wel goed om een beetje vet op de oorringen te spuiten, dan blijven ze goed afdichten. Gebruik bovendien een goede kettingspray van Motul, Xeramic of Castrol, die blijft langer zitten en zorgt zo voor een optimal levensduur van je ketting-tandwielset.

Marco - MotoPort Goes

Marco - MotoPort Goes

“ Kijk je motor goed na...”

Rust roest, zeggen ze. Nu is roest niet altijd het probleem wanneer je je motor langer stilzet, maar er zijn andere zaken die na verloop van tijd ‘aftakelen’. Rubber is niet 100% luchtdicht, dus je bandenspanning zal na de winter weer op peil moeten worden gebracht. Dan kun je gelijk kijken of het profiel en de kwaliteit van het rubber nog goed zijn: er mogen geen droogtescheurtjes ontstaan. Kijk of je olie en koelwater nog op peil staat, of de remmen niet vast zijn gaan zitten, of de verlichting nog werkt en of de vering nog soepel aanspreekt. Linksystemen willen wel eens vast gaan zitten. Dat kan ook met kettingschakels gebeuren wanneer deze te enthousiast zijn schoongespoten. Kijk daarom even of de ketting goed gesmeerd is en of alle schakels nog soepel bewegen. Start de motor en kijk of er nergens olie, koelwater of brandstof lekt. Loopt de motor niet lekker stationair of pakt deze niet goed op, vraag dan bij je MotoPort vestiging naar Forté Moto Power I en II om je brandstofsysteem te reinigen en in conditie te brengen. Voor motorrijders die dat allemaal te ingewikkeld vinden, organiseert MotoPort elk jaar de ‘voorjaarscheck’-actie. Heb je die gemist? Geen nood, ook dan kijken we je motor nog graag voor je na!!

Dennis - MotoPort Wormerveer

Dennis - MotoPort Wormerveer

“ Accu opladen moet soms anders”

Veel motorrijders hebben na de winterstalling last van een ‘lege’ accu. Dat kun je natuurlijk voorkomen door de accu aan een goede onderhoudslader te leggen. Veel mensen doen dat niet omdat ze het eng vinden of omdat ze geen stalling met een stopcontact hebben. Soms is een accu zo ver ontladen, dat het niet zomaar lukt om hem op te laden. Dat wil nog niet altijd zeggen dat hij kapot is. Het loodsulfaat, dat de platen bij een ontladen accu bedekt, is vaak nog af te breken. Daarvoor zijn echter spanningspulsen met een hoog voltage nodig. Een kwaliteitsacculader zoals de Tecmate Optimate 4 heeft een herstelprogramma, dat dergelijke pulsen kan geven. Die pulsen kunnen echter schadelijk zijn voor de elektronica van je motorfiets. Deze lader meet daarom eerst of de motor op een elektrisch systeem is aangesloten. In dat geval werkt het herstelprogramma niet. Heb je problemen met het opladen van een accu, bouw hem dan uit en probeer dan het  herstelprogramma nog eens. Je kunt de accu natuurlijk ook naar je MotoPort vestiging brengen, dan meten zij hem voor je door. En is hij toch versleten, dan kun je meteen de juiste kwaliteitsaccu aanschaffen!

Meer proftips

“Bluetooth moet up-to-date zijn”

Peter - MotoPort Leeuwarden
"Als je vroeger gebruik maakte van een communicatiesysteem, was je helmset met een kabel met de motor verbonden. Tegenwoordig gebruiken communicatiesystemen en navigatiesystemen bluetooth, zodat je geen last meer hebt van die lastige en soms storingsgevoelige kabels." - Lees meer

“Doe een post-vakantiecheck”

Jacques - MotoPort Wormerveer
Hoeveel kilometer heb jij deze zomer gereden? Vakantiegangers leggen vaak vele duizenden kilometers af, soms onder intensieve omstandigheden. Vaak is het heet weer, je rijdt met zware bagage of duo, of je rijdt in de bergen. Dan is het verstandig om in het najaar een keer goed om je motor heen te lopen. - Lees meer

"Controleer regelmatig je banden."

Marcel - MotoPort Leek
Na het zomerseizoen breekt de tijd van lagere temperaturen en minder fraai weer aan. Om regenwater goed weg te werken is natuurlijk een goede profieldiepte nodig. Het wettelijk minimum is 1 mm, maar onder de 2 mm wordt de kans op aquaplaning beduidend groter. - Lees meer

"Neem je slot veilig mee"

Marvin - MotoPort Rockanje
Nu eisen verzekeringsmaatschappijen vaak een recent, ART4-gekeurd slot. Recent, want het ART-keurmerk verloopt na een paar jaar. De vraag is echter, waar laat je dat slot? Want zo’n klomp ijzer in je rugzak meenemen is geen optie.- Lees meer

"Vervang je lampjes preventief"

Jaivy - MotoPort Uithoorn
"...Tijdens het gloeien verdampen namelijk deeltjes van de gloeidraad en wordt dus steeds dunner als hij gloeit. Hij zal dus meestal tijdens het rijden breken. En dan sta je in het donker bij een benzinestation te prutsen. Het is daarom de overweging waard om de lampen die veel branden, zoals het dimlicht en het achterlicht, elke twee of drie jaar preventief te vervangen...". - Lees meer

"Controleer de stallingsvoorwaarden"

Mark - MotoPort Hengelo
"Veel mensen zetten hun motor ‘s winters op stal. In de schuur, bij een kennis, bij een MotoPort vestiging of bij een opslagbedrijf als Shurgard. Je gaat ervan uit dat de motor dan veilig staat en dat hij anders goed verzekerd is. Maar is dat ook zo?"- Lees meer